Hverdagseventyr

April 10, 2019

Helgen som var ble en forholdvis innholdsrik én, da det nå var Sunnmørsalpene som sto for tur i vår søken etter vinter og fine fjell. Været så greit ut, men det var typisk nok litt usikkert for lørdagen som vi hadde til rådighet for topptur. Turen startet med litt forsinkelse (som vanlig) fra SAS sin side, men god service hos Avis i Ålesund gjorde at vi kunne hente ut bilen halvannen time på overtid, røffly 23:45. Rundt 01:00 var vi i seng på Scandic i Ålesund (meget flott hotell btw, og her var vi heldige å få et Superior Extra rom med «utsikts-karnapp» utover innseiling til Ålesund havn – uvant luksus fra vår side, men desto diggere), og allerede kl 07:00 ringte al...

March 11, 2019

En tidlig lørdagsmorgen i begynnelsen av mars startet et eventyr jeg hadde gledet meg lenge til, nemlig Svalbard, en liten øy lokalisert langt nord i Arktis med høye fjell, isbreer, kullgruver og forlatte russiske sivilisasjoner. Planlegging av turen startet allerede i mai i fjor da vi klarte å lure med oss Dag og Nicola på tur, og siden Daniel har studert et halvt år i Longyearbyen ble han en naturlig reiseleder og hadde satt opp et fullspekket program for oss.

Flyturen til Svalbard er lang. Longyearbyen er lokalisert hele 1000 km(!) fra Tromsø og er en av de nordligste sivilisasjonene i hele verden. Øygruppen regnes som en del av Norge, og man kan få svært rimelige...

November 1, 2018

Etter mange helger på rad med dassregn og typisk vestlandsk kjibashøst kom det endelig et kjempehøytrykk innover Sør-Norge i helgen! Naturlig nok måtte vi komme oss ut på tur og valget falt på Frafjordhatten - en bynær tur vi har hatt tankene en god stund. Sandra hadde også bursdag denne helgen, så etter Datarock-konsert på fredag og fotpleie-overraskelse på lørdagsmorgen dro vi oppover til Giljastølen der Thomas har hytte.

Guro og Thomas hadde blitt invitert med på tur denne helgen, og med hytteovernatting kun 10 min i fra start var planen å komme oss avgårde forholdsvis tidlig på søndagsmorgen. Akkurat det var bare sånn passe vellykket, men etter en god frokost var...

October 10, 2018

I helgen hadde vi egentlig store planer om en siste seilbåt-helg for året, og da med en plan om å seile tvers over Boknafjorden til Nedstrand, og fra der gå den korte veien opp til Himakånå (Rogalands svar på Trolltunga). Med mer og mer regn meldt utover lørdagen, og en økende tilnærming til begrepet godværs-seilere ble det med en overnatting i seilbåten fra fredag til lørdag, før vi reiste hjem igjen og «byet» oss resten av lørdagen.

Søndagen derimot måtte det bli litt mer aktivitet, så da fant vi fram lista over turmål to-do i nærheten og Reinaknuten ble valgt. Kjøreturen fra Stvg inkl Tau-ferja er ikke noe særlig mer enn en time, og da kjører du mot Røldal langs...

May 23, 2018

Lenge hadde vi snakket om «Turistvegen over Folgefonna»-turen, og endelig, pinsehelgen, etter en flott 17.mai-feiring, var det meldt strålende vær. Fredag 18. mai dro vi derfor oppover mot Odda og Sørfjorden, før vi kjørte gjennom Folgefonna-tunellen til Mauranger og sov over i Sunndal – startstedet for turen. Stien herfra og opp til Breidablikk (og Fonnabu) kalles Keiserstien, og denne sto ferdig allerede i 1890. Den ble da lagd som en fullverdig ridevei der turister kunne bli gå eller ri opp til Breidablikk, for så å bli kanefartet opp til brekanten (og over breen) for å nyte det den tyske grosserer H. Westerrich mente var «den fineste naturen Norge hadde å by på»....

May 16, 2018

Med småflott vær i sikte etter syndefloden på Kristi Himmelfartsdag ble det langhelg på oss, og turen gikk til Viglesdalen like ved Årdal. Endre og hans geniale Bialetti Espressokoker ble med, og ca kl 14 begynte vi på den forholdsvis enkle 7km turen fra Nes inn til DNT-hytta. Denne turen er enkel og barnevennlig, og går langs en meget fin gjeter-/ferdselsvei med utsikt til spenstige fossefall og flott natur.

I 16-17 tiden var vi inne ved hytta, der antagelsene våre om at disse dagene med fint vær ville trekke til seg en god del folk ble bekreftet. Vi var derfor happy med avgjørelsen om tarp/åpen-himmel-overnatting og fant en flott bålplass 4-500 unna hytta like ved e...

April 11, 2018

Påsken var planlagt som en skikkelig roadtrip (og det ble den også) - akkurat som vi liker det - og vi krysset fingrene for godt vær de siste ukene før ferien. Nå ble jo påsken 2018 en skikkelig højdare værmessig- hvertfall for alle som oppholdt seg en plass i Sør-Norge - og jeg tror jeg sjelden har opplevd makan til høytrykk og kongevær dag ut og dag inn. Nå skal det sies at vi traff de siste restene av "dårlig" vær på vei opp til Kiellandsbu like ved Voss (ingen skam å snu, sa Severin Suveren), men fra palmesøndag ettermiddag og fram til tirsdag "tredje" påskedag var det ikke en sky å se på himmelen samme hvor vi var hen (og som vist på kartet ovenfor så var jo det...

January 23, 2018

På lørdag bar det ut på tur igjen, og nå som det har kommet såpass mye snø i Hunnedalen tenkte vi å prøve oss på Sandvatn-hytta. Det er kun en snau time å kjøre fra Stavanger til Lortabu i Hunnedalen, så det ga rom for en rolig lørdagsmorgen uten noe avreise-stress. Det er straka veien inn til Sandvatn fra Lortabu – litt stigning i starten og noe småkupert innover – og selve turen inn tok kanskje tre timer med veldig rolig gange. Siden det snødde og blåste nok til at sporet hadde snødd bort flere partier, samtidig som at alle konturer forsvant foran deg og man ikke ante om det gikk ned eller opp kun 3 m foran skituppene, var tempoet heller rolig.

Ca kl. 1700 var vi fr...

December 18, 2017

Skåpet er kanskje ikke den typiske vinter-destinasjonen for den gjengse DNT-medlem, evt. så har den tidlige interessen roet seg en god del - uansett, vi kunne hvertfall bestille oss en "mini-hytte" bare 3 uker før vi skulle dra og ikke ett år i forveien som i begynnelsen var vanlig for den fancy, "nyåpnede" Skåpet-hytta. Øystein og Ida ble med som lokale guider (de hadde vært der to ganger før), og med strålendes vær i vente og gjetord om gode snøforhold dro vi fra Stavanger rundt kl 1000 på lørdag. Kjøreturen inn, inkl. ferge Lauvvik-Oanes, er mindre enn to timer, så dette er et meget tilgjengelig turmål for Stavanger-boere.

Etter å ha nesten...

November 26, 2017

Som bursdagsgave hadde Sandra bestilt plass for oss begge på klatrekurset i helga - noe vi hadde snakke om en stund. Jeg har rappellert/klatret noe med kompiser tidligere, men kun med veiledning fra andre og ellers med litt halvveis-kompetanse. Greit å få såpass risky aktiviter på stell med god opplæring og sertifisering. Det er kun med "brattkort" (og det mer avanserte "ledkortet") at man får full tilgang til de fleste klatrehaller i Norge.

Klatrekurs i Sørmarka Arena koster for tiden 1390,- kr per person og går over 10 timer ila én helg. Dét er mye veiledning og mye klatring for pengene - inkludert er også tre egentreninger med gratis inngang i etterkant a...

October 15, 2017

Før høsten slo inn for fullt hadde vi lyst til å få inn en ordentlig utehelg med litt fisking, bål og tarp-overnatting. Turen gikk derfor til Lutsivassdraget - rett borti høgget - med innleid kano fra Kronen Gaard Hotell. Kanskje litt pricey, men for 500 kr fikk vi leie en kano ett døgn (to fulle dager) og disse lå lett tilgjengelig ved Alsvik Natursenter med fin tilgang til Storavatnet. Med nyinnkjøpt fiskestang til Sandra og masse forum-formaninger om at dette vassdraget inneholder fin fisk lå alt tilrette for noen fine ørreter grillet over åpent bål på Fatliholmen. Meeen, det hender jo at ting ikke alltid spiller seg ut sånn som man har sett det for seg...

For det...

July 23, 2017

I begynnelsen av juli gikk Sandra og jeg til anskaffelsen av en Alo 28 fra 70-tallet - nå døpt Eventyr. Å seile har for min del alltid vært noe litt rått og utfordrende, og drømmen er å en gang dra avgårde på en skikkelig havseilas. Mamma og pappa har hatt seilbåt de siste 7-8 årene og jeg har vel hørt kommentarene om at jeg aldri så ut til å være spesielt interessert i selve seilingen et par ganger, men det er noe helt annet å ha ansvaret og eierskapet selv - det er da det virkelig blir gøy. Sandra digger alt som er nytt og spennende så hun var ikke vanskelig å be når jeg begynte å fable om å kjøpe seilbåt!

Avtalen om kjøp ble inngått fra København uten at jeg hadde...

March 19, 2017

Som julegave til Sandra (og meg selv) i 2016 hadde jeg brukt noen av de etterhvert mange oppsparte SAS Eurobonus poengene mine til å bestille en kort Tromsø-tur til oss begge. Sandra hadde ikke vært nordfor Trondheim, så dette var jammen på tide. Ila. høsthalvåret på CBS hadde jeg sett muligheten for å ta noen ukes-perioder hjemme i Stavanger i vårsemester hvis jeg skrev eksamensoppgavene mine der, så med innlevering av Strategisk ledelses-eksamen på tirsdag dro vi fra Sola onsdag 15. mars.

Været og vinteren var ikke akkurat slik man skulle forvente seg av Nord-Norge - det var lite snø, rundt 0 grader og meldt nedbør hele oppholdet vårt. Sjansen for å se no...

August 14, 2016

Etter å ha vært en del oppe i Folgefonna- og Rosendalsområdet vinteren 2016 hadde Sandra og jeg lyst til å ta selve Fonna i nærmere øyesyn. En av de siste helgene før jeg dro til København gikk dette seg til, og da hadde vi sett oss ut (og lest litt om) Sauabrehytta som en fin overnattingplass og utkikkspunkt til breen. Det går ingen merket DNT-løype helt opp til hytta, og det er flere mulige startpunkt og turer man kan ta med hytta som endepunkt. Felles for de alle er at det går oppover og oppover, iom at hytta ligger på 1100moh.

Etter å ha overnattet i et helt greit dobbeltrom på Rullestad Aktiv Fritid campingplass for 500 kr (vi kom sent, men bare ring og avtal på...

July 17, 2016

Sandra og jeg hadde hørt mye fint om Kvitladalen, mer kjent som bare Kvitlen, og den forholdsvis nye DNT-hytta som ligger øverst i dalen ved Brattabø. Denne dalen er en av Rogalands best bevarte og langsmed hele dalen oppover finnes det kulturminner fra tilbake til 1400-tallet. Den korteste veien inn til Kvitlen er fra Bjordal innerst i Ørsdalen, og det var denne turen Sandra og jeg tok.

Stien er ganske kronglete de første kilometerne, men så flater det ut og man får en fin tur innover dalen på en lettgått sti. Hele turen er bare i overkant av 5 km, men sett av litt tid da den første delen må gås sakte.

I store deler av Ryfylket, samt Sirdals- og Bjerkreimsheine, kan m...

Please reload

Om oss

Jeg heter Sandra. Når jeg ikke er på tur så danser jeg salsa og lager fancy mat. Jeg fryser lett og er derfor veldig glad i dunjakken min. Iflg. Daniel er jeg ganske så hastig, men jeg aner ikke hva han snakker om.

Jeg heter Daniel. Mye maur i rumpa og over snittet nysgjerrighet har fylt opp ustyrsboden med alskens gear. Alt kjøpt på Finn.no såklart. Sandra sier jeg er en bezzervizzer, jeg mener jeg bare ofte har rett.