Eldre turer

March 25, 2016

Cuba er kontrastenes land, og idet man trer ut av flyet i hovedstaden Havanna trår man inn i en verden både fargerik og dyster. Et land med grønne vakre åser, grotter, regnskoger og plettfrie strender, musikk, dans og kultur, men også et land med en mørk historie, kommunistisk propaganda, rasjoneringskort og fattigdom.

Jeg har vært på Cuba flere ganger, første gang i 2004, og fra da til forrige tur i 2016 er det mye som har skjedd. Fra å være et land med bare statlig drevne familieeide restauranter og ikke en eneste butikk har det nå åpnet for privat virksomhet. I dag er det en mye større andel restauranter og små butikker som selger alt fra Cubansk håndverk og suveni...

May 11, 2015

Eirik og jeg hadde sett oss ut den nyåpnede Jonstølen og det "høyeste" fjellet i Rogaland fylke - Snønuten - for siste toppturhelg denne sesongen. Turen gikk derfor til Bråtveit gård/Vetrhus på vestsiden av Suldalsvatnet fredag etter jobb - og med ski og pulk inn til Jonstølen ca 2 km fra parkeringsplassen fikk vi spist middag sånn i 22-tiden. Lørdag morgen var været smågrått og vindfullt, og vi antok med rette at det blåste godt oppe på fjellplatået i retning Snønuten.

Av en eller annen grunn hadde vi begge trodd den andre skulle ta med seg kart, så det eneste vi hadde å gå etter var kartprinten fra ut.no som jeg hadde tatt med + kartprinten av området som var hengt...

May 3, 2015

Våren 2015 fikk jeg og diverse kompiser til ganske mange bra toppturer i Hunnedalen - langsmed den godt kjente riksvei 45 mot Sirdal. De fleste turene er bare en snau times kjøretur fra Stavanger sentrum, og absolutt tilgjengelige for en dagstur eller bare en kjapp ettermiddagstur. De fleste toppturene byr på mellom 4-600 høydemeter så turen opp tar ikke så altfor lang tid heller. Jeg vil absolutt anbefale "Toppturer i Sørvest" av Ida Sollie som guidebok for skiturer i dette området (og Haukelifjell, Sirdal, Rosendal og Røldals-området). Dette er en bok i samme serien som "Toppturer i Norge" fra FriFlyt og gir deg gode forslag til sporvalg opp/ned fjellet, faremoment...

June 2, 2013

Våren 2013 reiste jeg opp til Svalbard i januarmåned etter å ha fått ordnet det slik at jeg kunne skrive spesialiseringsprosjektet mitt fra NTNU der oppe, i sammenheng med UNIS og den spesifikke CO2-lagring-forskningen som utføres der. Det var spennende saker det altså, men det er ikke det dette innlegget skal handle om. Svalbard er et mekka for friluftsinteresserte og da spesielt for de som er spesielt glad i vinteren (MEG) - og det hadde lenge vært en drøm for meg å bo i Longyearbyen over en lengre tid. Det virker kanskje både mørkt, kaldt og kjedelig å bo på en øy oppe i isødet i et halvt år? Det er så langt fra virkeligheten du kommer:

Sola ser du ikke nede i Long...

December 28, 2012

Året 2012 var Bjørn på utveksling i Peru og Chile, og jeg var ikke vanskelig å be når jeg fikk invitasjon til å komme over dammen mot slutten av oppholdet hans. Jeg landet i Santiago den 4. des og var på plass i Valpareiso sånn ca. akkurat når Bjørn hadde sin siste eksamen - så perfekt timing der!

Etter å ha brukt et par-tre dager i Valpareiso til litt sightseeing og diverse avskjeds-fester for/med Bjørn (blant annet en fest og tur ut på byen som gjorde at jeg fikk tilnavnet "muy barracho" av Ariel - kompisen til Bjørn. Ikke et kallenavn jeg er spesielt stolt over), så satte vi nesa sørover mot Patagonia der vi hadde planlagt noen dager i nasjonalparket Torrel del Pa...

September 18, 2011

Under mitt utvekslingsopphold i Sydney, Australia i 2011-2012 dro jeg (og Erik) til Vanuatu sammen med 4 andre nordmenn for spring break. Skikkelig sydhavsøy(er) med vann som holdt mellom 25 og 28 grader, helt blått og klart, og kokosnøttpalmer og herlige strender. Vi dro også til en mindre øy som heter Tanna, med en meget aktiv vulkan. Denne gikk vi opp på kraterkanten på og opplevde mini-utbrudd med lavasprut flere titalls høydemeter over der hvor vi sto - det er kanskje to date den råeste naturopplevelsen jeg har hatt! Snorklingen på Vanuatu var også helt konge, og vi hilste på flere "Nemo"er, kampfisker og andre regnbuefargede fisker.

Spesielt transport...

February 11, 2011

07:00 en fredag i februar 2011 satte Øystein, Øystein, Kjartan og meg selv kursen mot Vinnumassivet på Nord-Møre. Dette fjellområdet like ved Sunndalsøra ligger rett sør for den berømte Innerdalen - en dal som av mange blir sett som en av Norgest desidert fineste dalområder. Jeg hadde vært der et par ganger før med Bjørn, og besteget både Kongskrona og Dronningkrona tidligere, men denne dagen vil stå igjen som en av de beste toppturene jeg noensinne har hatt. Både været, føret, timingen og selskapet var heeelt prima!!

Vi var framme på parkeringsplassen ca kl 1000, og begynte oppstigningen den vanlige veien gjennom skogen oppover lia, mot dalen i mellom Sanvikhaugen på...

August 30, 2010

Vi var to eventyrlystne studenter som etter å ha sett filmen Mongol rundt juletider, begynte å pusle med ideen om å dra til Mongolia og ri over de endeløse steppene som de gamle Khanene. Vi endte opp med å sende brev til Stein P. Aasheim (som har vært hestehandler i Mongolia) med spørsmål om dette var noe å satse på, og fikk kun positive tilbakemeldinger. Stein synes vi burde kjøre på, og det var det vi gjorde; vi meldte oss på nybegynnerkurs i riding (noe som innebærte en del mobbing fra kompiser), bestilte flybilletter, tok kontakt med Norsk Luthersk Misjonsforening i Mongolia og ordnet med visum i siste liten fra den mongolske ambassaden i Stockholm. NLM var vennl...

May 3, 2010

I månedsskiftet april-mai 2010 ble Bjørn og jeg med NTNUI Ski og Fjellsport-gruppa på "Jostedalsbreen på langs". Turen gikk med bil fra Trondheim til Loen, og deretter så langt inn i Bødalen som vi klarte å kommel, før vi kjørte en bil tilbake til Loen. Første kvelden gikk turen til Bødalshytta, deretter neste dag opp Brattebakken og camp like under Lodalskåpa for så å bruke to dager - en i skikkelig white-out og en i massivt påskevær - til å gå hele breen på langs før vi kom oss ned til Fjørland via Supphellebreen og Tverrdalen. En skikkelig flott og utfordrende tur der jeg og Bjørn lærte sykt mye av de meget erfarne friluftsfolkene vi hang på.

DENNE...

January 10, 2010

Året 2010 var et år fullt av turer og alskens gøy, og det hele ble sparket i gang med en midtvinters-kryssing av Rondane fra Ringebufjellet til Hjerkinn. Bjørn kom med tog fra Stavanger til hytta vår på Skeikampen, og derfra ble vi svippet opp på fjellet av fatter'n. På sju dager gikk vi ca 120 km fram til Hjerkinn - der vi toget opp til Trondheim for mer skole. Turen var meget fin og vi hadde stort sett høytrykk og flott vær - men med høytrykket kom også de kalde temperaturene. Gjennom Grimsdalen falt temperaturen til -30 og det var to glade karer som kom seg inn på Grimsdalshytta etter å ha gått og basket et par timer ekstra med døde hodelykter og frossent drikkeva...

Please reload

Om oss

Jeg heter Sandra. Når jeg ikke er på tur så danser jeg salsa og lager fancy mat. Jeg fryser lett og er derfor veldig glad i dunjakken min. Iflg. Daniel er jeg ganske så hastig, men jeg aner ikke hva han snakker om.

Jeg heter Daniel. Mye maur i rumpa og over snittet nysgjerrighet har fylt opp ustyrsboden med alskens gear. Alt kjøpt på Finn.no såklart. Sandra sier jeg er en bezzervizzer, jeg mener jeg bare ofte har rett.