top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Midnattsolens hjemplass | Senja, Troms

Oppdatert: 3. aug. 2019

Denne sommeren blir det mye jobbing da hovedferien tas i oktober, dermed så vi veldig fram til denne lille getaway'en oppi nord. Turen begynte grytidlig fra Sola torsdag morgen, og allerede kl. 1030 var vi i Tromsø hos han Chris-Ingulf som vi skulle leie bil av gjennom Nabobil. Vi hadde egentlig leid en helt kurant 2012-modell Golf, men eieren kansellerte på oss 2 dager før avreise og det var dermed bare flaks at vi fant et alternativ - dvs. en 2004-modell Opel Vectra med knakende dør, duvende dempere, sykt irriterende bagasjerom og lys som kun fungerte sånn halvveis. Derimot, siden alt av ordentlige leiebiler var way gone så måtte vi nesten si oss fornøyd. Denne rullet i det minste, og tok oss uten (store) problemer fram til, rundt på, og tilbake fra Senja :)

Første planlagte stoppested var Fjordgård, startpunktet for den etterhvert så kjente turen til Instagram-fjellet Segla, evt. turen til Hesten for å få utsikten til Segla. Vi var framme ganske sent på ettermiddagen, og valgte derfor alternativ to da vi også planla å overnatte i høyden med en forhåpentligvis niiice utsikt. Turen opp til Hesten går langs alpintrekket i Fjordgård, og er en forholdsvis enkel tur - ca. 2 km og ca 450 høydemeter. Vi gikk forsåvidt ikke helt opp Hesten, mens svingte opp til høyre på randen hvor vi fant den beste teltplassen jeg noen gang har ligget på. I strålende midnattsol hadde vi utsikt til Segla i sør og Kongan i nord, med ettermiddagståken liggende som et slør over toppene før den sent på kvelden endelig klarte å omhylle oss etter å ha fightet en lang kamp med sola. Helt perfekt!! (kanskje bortsett fra at vi hadde tatt med oss litt lite vann og det ikke fantes vannkilder oppe på randen, noe som resulterte i at undertegnede måtte gå 250 høydemetere ned igjen for å finne vann. Men allikevel, vel oppe igjen hadde Sandra mekka middag og sto og ventet på meg med et vinglass, så altfor galt var det ikke :)

Neste dag kom vi litt sent i gang da påsan var veldig god etter lite søvn natta før. Vi skulle uansett bare kjøre rundt til forskjellige utkikkspunkter og must-see's denne fredagen, og med midnattsol så har man ikke dårlig tid. De forskjellige stoppestedene kan sees HER, med høydepunktene Tungeneset utkikkspunkt, Kråkeslottet kunstkollektiv og Ersfjordstranda. Tungeneset var bare rett og slett et fantastisk fint stoppested, ytterst på en av "taggene" mot nord. Her gikk vi på blankpolerte svaberg iblant små jettegryter fulle av farger og liv, mens fossefallene av tåke over fjellryggene både til høyre og venstre skapte et mektig skue.

Kråkeslottet var et fascinerende stilig sted - et gammelt fiskevær ute i ingenmannsland som for noen tiår siden ble kjøpt opp av en original skrue, og siden den tid har utviklet seg til å bli et slags kunstkollektiv med kafe og utstillinger hele sommeren. Her gikk man opp og ned tretrapper, på gamle loft og ute på falleferdige brygger, samtidig som man så på kunstverk i form av både bilde, lys og lyd. Noe stilig, det meste litt rart... Vi er ikke så veldig kunsteriske av oss, hverken Sandra eller meg selv, så det ble mest kaffe ute i sola mens vi prøvde å ta inn over oss den "bare være, ikke gjøre noe"-tilstanden som de fleste her hadde. Etter 5min spurte Sandra om vi ikke skulle komme oss videre og finne på noe... :)

Ersfjordstranda er den typiske letttilgjengelige turistmagneten i dette området, og derav ganske så packed med campingturister, bobilturister og ymse annet. Den er derimot stor, fint oppbygd med "Gulldassen", betongbord og parkeringsplass, og, ikke minst, vanvittig idyllisk. Vi fant oss en sittegruppe litt vekke fra harrytassene med crocs, ølmage og dype campingstoler med koppholdere, og grillet og nøt sol og vin til langt på natt. Kosa seg!

På lørdag kom vi oss opp til kristelig tid og sto klare til å gå til Husfjellet kl 1030. Dette er kanskje fjellturen på Senja med den beste utsikten - hvertfall ift. antall høydemeter. Her følger man en lettgått sti hele veien opp og sett bort i fra noen litt innpåslitne fluer så var det en helt konge tur. Utsikten begynner å bre seg etter bare 300 høydemeter og vel oppe på kammen har man rå utsikt i alle retninger. Det finnes et par mer eksponerte tupper man også gå ut på for å få litt kiling i magen, eller man kan sette seg ned å se mot Hamn i vest eller mot Steinfjorden og Ersfjorden i øst.

Vel nede igjen hadde vi egentlig tenkt å kjøre rett til "Hamn i Senja" der vi hadde booket rom for natten og en bedre middag, men først fikk vi selskap av et par fra hensholdsvis Tsjekkia og Slovakia som ikke fant noen buss til Gryllefjord. Siden vi allikevel skulle i samme retning og hadde vurdert å ta turen til Gryllefjord så svippet vi de til fergen med 10 min margin. Dagens gode gjerning!

Kvelden på Hamn foreløp i helt uten dramatikk da vi på vår lille oppdagelsesferd i nærområdet plutselig støtte på en mannevond måke som stupbombet oss til vi hadde fjernet oss akkurat så langt vekk som han mente var innafor. Dessverre skled Sandra på en sten i forfjamselsen og kunne slått seg halvt fordervet - heldigvis kom hun unna med et forslått kne og oppskrapet legg. Måker ass...

Det lille fallet til tross, oppholdet, og ikke minst, middagen hos Hamn var meeeget digg, og all-in-all hadde vi en deilig langhelg i nord. Vi var heldige med været og kunne nyte forholdsvis varme dager i teltet og på fjelltur - med sånne forhold er Nord-Norge helt magisk! Kommasegavgårde!!

PS: Sjekk ut også ut samproduksjonen Senja 2019 fra SolheimProduction og BlikengMedia :D