top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Norges største bre på langs | Jostedalsbreen, Norge

Oppdatert: 15. jul. 2019

I månedsskiftet april-mai 2010 ble Bjørn og jeg med NTNUI Ski og Fjellsport-gruppa på "Jostedalsbreen på langs". Turen gikk med bil fra Trondheim til Loen, og deretter så langt inn i Bødalen som vi klarte å kommel, før vi kjørte en bil tilbake til Loen. Første kvelden gikk turen til Bødalshytta, deretter neste dag opp Brattebakken og camp like under Lodalskåpa for så å bruke to dager - en i skikkelig white-out og en i massivt påskevær - til å gå hele breen på langs før vi kom oss ned til Fjørland via Supphellebreen og Tverrdalen. En skikkelig flott og utfordrende tur der jeg og Bjørn lærte sykt mye av de meget erfarne friluftsfolkene vi hang på.

DENNE turen er nesten lik den vi gikk (bortsett fra at vi startet på nordsiden av breen i Bødalen), og HER finner du en passe klein amatør-reisefilm fra mine tidligere dager med filmproduksjon - her blir turen "forklart" i detalj.