Større sprell

July 18, 2018

Sommerens store happening var definitivt vårt noe hårete mål om å få solgt S/Y Eventyr før ferieuka i juli, for så å få kjøpt oss en ny, større brukt båt i Oslo eller et annet sted litt unna Stavanger. Det klarte vi akkurat, og etter å ha gått glipp av flere gode kjøp i Oslo og omegn fordi salget av den gamle båten gikk tregt, fikk vi tilslutt en god pris på en flott Comfort 32 fra 1980. Her hadde første eier eid båten i 27 år, og med formsydde lærposer til alt fra autopilot til kartplotter vitner det om en person som har tatt godt vare på båten sin. Noe som er veldig betryggende å vite ved kjøp av en 38 (!) år gammel båt.

Loggboka har blitt flittig utfylt av Sandra g...

March 20, 2018

Som aktiv følger av denne fete bloggen har jeg fått æren av å skrive et aldri så lite gjesteinnlegg om tilværelsen min på Hopen. For de som ikke har hørt om Hopen så er dette ei lita øy i Barentshavet som tilhører Svalbard. Her driftes en værstasjon av et mannskap på fire, for et halvt år av gangen, hvor jeg er "maskinisten" som har ansvaret for sikker strømforsyning og annen infrastruktur ved siden av å delta i værobservasjoner.  Hopen har blitt kalt litt av hvert opp gjennom tidene der kanskje "Den øde øy" er det mest beskrivende, særlig vinterstid når den ligger godt innpakket i drivisen. I gamle fangstmanntider føltes nok isolasjonen vesentlig sterkere hvor de va...

February 28, 2018

Sånn ca. på denne tiden i fjor klarte jeg å få tak I billetter til Metallica’s WorldWired Tour – sannsynligvis fordi konsert-arrangøren i Torino tilbød billettbestilling på en italian-only-nettside. Etter flittig bruk av Google Translate og litt hjelp av min sicilianske klassekamerat Gianluca fikk jeg tak i to billetter, og mtp at selveste Kvelertak skulle åpne ballet måtte dette bli bra!

Med undertegnedes vellykkede roadtrip/alpetur i 2016 tenkte vi at vi kunne få til noe lignende kombinert med konserten i Torino, så etter litt fram og tilbake falt valget dermed på fly tur/retur Milano, og en roadtrip-rundtur med stopp i Milano, Courmayeur, Meribel og Torino.

Med...

September 3, 2017

Et langt år med pendling frem og tilbake fra København er endelig over, Daniel har fullført MBA’en og vi skal endelig ha en etterlengtet 2 ukers ferie sammen. Feriedestinasjon; Norge.

Målet for turen var å kjøre fra Oslo til Lofoten via Sverige, for å så kjøre Helgelandskysten og Nordvestlandet sørover tilbake til Oslo. Som alltids når man skal feriere i vårt kjære land er været et sjansespill, og man må være forberedt på alle årstider iløpet av en dag. Værvarselet for Lofoten de første dagene av ferien var heller trist, og vi bestemte oss derfor for å tilbringe et par dager i Midt-Norge før vi begynte den lange kjøreturen nordover.

Første etappe gikk til den lille byg...

June 18, 2017

Som et lite avbrekk for Daniel midt i det siste eksamenskjøret hadde vi bestemt oss for et lite eventyr til Island i slutten av juni 2017. Billettprisene med Iceland Air fra København var ganske rimelige, så jeg reiste til København dagen i forveien, og tidlig søndags morgen satt vi på flyet opp til saga-øya.

Målet for turen var ganske klart; Ringroad 1- En 6 dagers roadtrip på 1332km gjennom et magisk vulkansk landskap med boblende geotermiske kilder, svarte strender,  glitrende regnbuer, bratte fjell og fantastiske fosser.

Vi hadde på forhånd leid en liten camper-van, og her hadde vi alt vi trengte for en uke på veien; dobbeltseng, stormkjøkken, kjølebag,  batteridre...

April 17, 2017

Etter vår vellykkede vinterovernatting i Hunnedalen i fjor hadde jeg ymtet fram på ila høsten at vi kanskje skulle prøve oss på en lengre vintertur påsken 2017. Sandra var i utgangspunktet positiv (som til det meste), men sånn snø- og kuldemessig var det et par ting som måtte anskaffes. Med aktiv tilstedeværelse på Finn.no fikk Sandra oppgradert ute-garderoben, samt gear-fronten en god del og valg av turmål falt på kryssing av Hardangervidda med start fra Haukeliseter og målgang Finse - der besteforeldrene til Sandra har hytte. Det ble en KNALLTUR med forholdsvis bra vær (litt blåst innimellom) og en herlig mestring av den kaldeste årstiden, i området der selveste Am...

September 2, 2016

MBA-studiet mitt begynte den 5. september i 2016, så etter jobbfratredelse den 26. august var planen til Sandra og meg å ta en ukes ferie før turen gikk til København. Vi hadde vært så heldige å få låne motorsykkelen til pappa, en Ducati Multistrada med god plass til to m/ bagasje, så etter å ha lagd en preliminær kjørerute dro vi avgårde på lørdag etter å kjørt Stavanger-Oslo på fredag kveld. Med litt endringer underveis mest pga skikkelig drittvær ble kjøreruten tilslutt sånn her (bortsett fra at vi kjørte om Geilo fra Aurlandsvangen:

Sykkelen til pappa er en god del større og ikke minst kraftigere enn Yahamaha'en jeg hadde i et par år så det tok litt tilvenning - h...

April 10, 2016

Ila 2015 kom Eirik, Bjørn og meg selv over Haute Route i Alpene - dvs. kontinuerlige toppturer gjennom Alpene der man overnatter på såkalte alpenhuts tvers igjennom Alpene. Etter litt fram og tilbake ble vi enige om at det ble litt voldsomt/dyrt der og da, og at vi heller skulle kjøre på med en kombinert road trip/resort skiing i Alpene. I starten av april 2016 fløy vi derfor til Milano, leide bil og suste oppover til Chamonix. Ang. valg av leiebil så kan det bekreftes herfra at en Lancia Ypsilon er i minste laget  for tre gutter der snitthøyden er like under 190. Men med to sett med ski på taket og bagasje overalt inni bilen så gikk det på et vis. I Chamonix ble vi...

June 2, 2013

Våren 2013 reiste jeg opp til Svalbard i januarmåned etter å ha fått ordnet det slik at jeg kunne skrive spesialiseringsprosjektet mitt fra NTNU der oppe, i sammenheng med UNIS og den spesifikke CO2-lagring-forskningen som utføres der. Det var spennende saker det altså, men det er ikke det dette innlegget skal handle om. Svalbard er et mekka for friluftsinteresserte og da spesielt for de som er spesielt glad i vinteren (MEG) - og det hadde lenge vært en drøm for meg å bo i Longyearbyen over en lengre tid. Det virker kanskje både mørkt, kaldt og kjedelig å bo på en øy oppe i isødet i et halvt år? Det er så langt fra virkeligheten du kommer:

Sola ser du ikke nede i Long...

December 28, 2012

Året 2012 var Bjørn på utveksling i Peru og Chile, og jeg var ikke vanskelig å be når jeg fikk invitasjon til å komme over dammen mot slutten av oppholdet hans. Jeg landet i Santiago den 4. des og var på plass i Valpareiso sånn ca. akkurat når Bjørn hadde sin siste eksamen - så perfekt timing der!

Etter å ha brukt et par-tre dager i Valpareiso til litt sightseeing og diverse avskjeds-fester for/med Bjørn (blant annet en fest og tur ut på byen som gjorde at jeg fikk tilnavnet "muy barracho" av Ariel - kompisen til Bjørn. Ikke et kallenavn jeg er spesielt stolt over), så satte vi nesa sørover mot Patagonia der vi hadde planlagt noen dager i nasjonalparket Torrel del Pa...

September 18, 2011

Under mitt utvekslingsopphold i Sydney, Australia i 2011-2012 dro jeg (og Erik) til Vanuatu sammen med 4 andre nordmenn for spring break. Skikkelig sydhavsøy(er) med vann som holdt mellom 25 og 28 grader, helt blått og klart, og kokosnøttpalmer og herlige strender. Vi dro også til en mindre øy som heter Tanna, med en meget aktiv vulkan. Denne gikk vi opp på kraterkanten på og opplevde mini-utbrudd med lavasprut flere titalls høydemeter over der hvor vi sto - det er kanskje to date den råeste naturopplevelsen jeg har hatt! Snorklingen på Vanuatu var også helt konge, og vi hilste på flere "Nemo"er, kampfisker og andre regnbuefargede fisker.

Spesielt transport...

August 30, 2010

Vi var to eventyrlystne studenter som etter å ha sett filmen Mongol rundt juletider, begynte å pusle med ideen om å dra til Mongolia og ri over de endeløse steppene som de gamle Khanene. Vi endte opp med å sende brev til Stein P. Aasheim (som har vært hestehandler i Mongolia) med spørsmål om dette var noe å satse på, og fikk kun positive tilbakemeldinger. Stein synes vi burde kjøre på, og det var det vi gjorde; vi meldte oss på nybegynnerkurs i riding (noe som innebærte en del mobbing fra kompiser), bestilte flybilletter, tok kontakt med Norsk Luthersk Misjonsforening i Mongolia og ordnet med visum i siste liten fra den mongolske ambassaden i Stockholm. NLM var vennl...

January 10, 2010

Året 2010 var et år fullt av turer og alskens gøy, og det hele ble sparket i gang med en midtvinters-kryssing av Rondane fra Ringebufjellet til Hjerkinn. Bjørn kom med tog fra Stavanger til hytta vår på Skeikampen, og derfra ble vi svippet opp på fjellet av fatter'n. På sju dager gikk vi ca 120 km fram til Hjerkinn - der vi toget opp til Trondheim for mer skole. Turen var meget fin og vi hadde stort sett høytrykk og flott vær - men med høytrykket kom også de kalde temperaturene. Gjennom Grimsdalen falt temperaturen til -30 og det var to glade karer som kom seg inn på Grimsdalshytta etter å ha gått og basket et par timer ekstra med døde hodelykter og frossent drikkeva...

Please reload

Om oss

Jeg heter Sandra. Når jeg ikke er på tur så danser jeg salsa og lager fancy mat. Jeg fryser lett og er derfor veldig glad i dunjakken min. Iflg. Daniel er jeg ganske så hastig, men jeg aner ikke hva han snakker om.

Jeg heter Daniel. Mye maur i rumpa og over snittet nysgjerrighet har fylt opp ustyrsboden med alskens gear. Alt kjøpt på Finn.no såklart. Sandra sier jeg er en bezzervizzer, jeg mener jeg bare ofte har rett.