top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Våt roadtrip på to hjul | Sør-Norge

Oppdatert: 15. jul. 2019

MBA-studiet mitt begynte den 5. september i 2016, så etter jobbfratredelse den 26. august var planen til Sandra og meg å ta en ukes ferie før turen gikk til København. Vi hadde vært så heldige å få låne motorsykkelen til pappa, en Ducati Multistrada med god plass til to m/ bagasje, så etter å ha lagd en preliminær kjørerute dro vi avgårde på lørdag etter å kjørt Stavanger-Oslo på fredag kveld. Med litt endringer underveis mest pga skikkelig drittvær ble kjøreruten tilslutt sånn her (bortsett fra at vi kjørte om Geilo fra Aurlandsvangen:

Sykkelen til pappa er en god del større og ikke minst kraftigere enn Yahamaha'en jeg hadde i et par år så det tok litt tilvenning - husker fortsatt at jeg skvatt bra når jeg dro opp på bakhjulet ut fra en busslomme litt forbi Gjøvik. Med sykkelen full av elektronikk, bla. "wheelie-cut-off", la han hjulet pent ned igjen ganske så raskt, men allikevel småskummelt/artig.

Turen gikk først til familiehytta på Dovrefjell der vi overnattet første natt - gode 30 mil på sykkelen første dag var både småkaldt og slitsomt, så det passet godt å få overnattet på en egen hytte og ikke en hustrig campinghytte første dag. Dagen etter var planen å gå Romsdalseggen, og selv med smådårlig vær fikk vi en fin tur over eggen! Med litt sen start grunnet kjøretid fra Dovre til Isfjorden ble det overnatting i Åndalsnes for natta.

Neste dag ble en skikkelig "Sett! Neste!"-sightseeing-dag, dvs vi kjørte fra Åndalsnes over Trollstigen, tok fergen Linge-Eidsdal og stoppet på den berømte Ørnesvingen med utsikten utover Geirangerfjorden. Både Trollstigen og Geiranger var helt rått selv om været var smågrått og hustrig. Fra Geiranger kjørte vi til Lom før vi krysset sørover over Sognefjellet i ertesuppe-tåke og 7 grader - gikk ikke veldig fort da akkurat, og her var jeg også VELDIG fornøyd med at sykkelen hadde varmeholker. Etter å ha sagt nei til 2500-kronersovernatting på Turtagrø Høyfjellshotell endte opp med å ta inn på en kurant campinghytte på Skjolden Camping. Meget opplevelsesrik dag, men det var passe digg å få av seg det halvvåte motorsykkeltøyet og kaste seg i dusjen inne på hytta!! Grotli Høyfjellshotell kan forresten sterkt anbefales med sykt god buffet, flott service (gratis vafler som vi måtte skyndte oss å ta før neste busslast med pensjonister kom om 10 min) og koselig gammel-norsk interiør.

HMS i høysetet! #refleksvestftw

Neste dag hadde vi sett oss ut Luster Sanatorium, eller Harastølen som det faktisk heter, som mål. Som innspillingsted for diverse skrekkfilmer de siste årene, samt artikler med både kunst- og historievinkling, virket dette som et meget kult sted. Etter å ha googlet litt fant vi ut at det bor en trønder der oppe som både renoverer litt og fungerer som en slags caretaker/guide - så for en 200-lapp ga han oss (og en tre-fire andre) en times rundtur. Det var ganske freaky my av det han både viste og fortalte oss, og det var enkelt å se at dette stedet kunne bli sabla skummelt på kveldstid. I den senere tid blir det brukt både som konsertarene pga av vilt bra akustikk i diverse trappeoppganger og saler, men også photoshoot-location og festlokale for de innvidde lokalene. Tipper de festene tar flatt av! Offisielt har Harastølen vært sanatorium for tuberkulosesyke, galehus og asylmottak.

Etter Luster ble kjørte vi i et sabla regnvær ned til Aurlandsvangen hvor vi overnattet på et forholdsvis fint hotell, men som serverte en ganske så laber middag. Anyways, digg å slække i et varmt hotellrom etter å ha vært klissvåte igjen!

Fra Aurlandsvangen kjørte vi om Geilo til Nesbyen og opp på/i Hedalen hyttefelt der familien til Sandra har hytte. Her ble litt turgåing og chill før vi kjørte tilbake til Oslo dagen etter. Selv om været kunne vært et par (ti) hakk bedre så var dette en fin rundtur, og iom at vi (eller jeg) aldri hadde roadtrip'et med motorsykkel før var det en kul erfaring. Som alt annet, anbefales! :)