top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

SeilbÄthenting, Oslo-Stavanger | Norges sÞrlige kyst

Oppdatert: 15. aug. 2019

Sommerens store happening var definitivt vÄrt noe hÄrete mÄl om Ä fÄ solgt S/Y Eventyr fÞr ferieuka i juli, for sÄ Ä fÄ kjÞpt oss en ny, stÞrre brukt bÄt i Oslo eller et annet sted litt unna Stavanger. Det klarte vi akkurat, og etter Ä ha gÄtt glipp av flere gode kjÞp i Oslo og omegn fordi salget av den gamle bÄten gikk tregt, fikk vi tilslutt en god pris pÄ en flott Comfort 32 fra 1980. Her hadde fÞrste eier eid bÄten i 27 Är, og med formsydde lÊrposer til alt fra autopilot til kartplotter vitner det om en person som har tatt godt vare pÄ bÄten sin. Noe som er veldig betryggende Ä vite ved kjÞp av en 38 (!) Är gammel bÄt.

Loggboka har blitt flittig utfylt av Sandra gjennom turen, sÄ her kjÞrer vi et blogginnlegg pÄ formatet loggbok-uttrekk vs. kommentarer:

LĂžrdag 07.07:

Start 1800 - slutt 2130.

Ingen seiling. KjĂžrte pĂ„ grunn🙃 Overnattet i DrĂžbak.

Det stemmer. Vi gikk pĂ„ grunn etter kun 3 timer bak roret pĂ„ ny bĂ„t. Ikke noe voldsomme greier, men det var/er passe flaut. Selv om «alle kapteiner har gĂ„tt eller kommer til Ă„ gĂ„ pĂ„ grunn en eller annen gang i sin ‘karriere’» sĂ„ skal det vel helst ikke skje. Uansett, slĂžving i varmen, noe vel komfortabelt forhold til staker ute i fjorden, forholdsvis nytt forhold til kartplotter – vel, fort gjort! Heldigvis gikk vi ikke i marsjfart, og det var heller ikke brĂ„stopp. I kraftig revers kom vi oss av skjĂŠret, og enden pĂ„ visa var null sprekker eller lekkasje i kjĂžlsvinet, bare (trolig) en litt oppskrapet underside pĂ„ kjĂžl, VELDIG hĂžy puls i noen minutter, og, ikke minst, en noe sĂ„ret stolthet fra kapteinen sin side...

SÞndag 08.07: Start 0915 - slutt 2030. 8-9m/s sÞravind - Daniel har jobbet med tiltagende grunnangst etter gÄrsdagens uhell, noe som har resultert i motorseiling utaskjÊrs med sÊrdeles mye bÞlger og slitsomme forhold. Ligger nÄ pÄ anker nord for SandÞ, og livet har bedret seg betraktelig!

Mandag 09.07: Start 0900 - slutt 1700. Innom SandĂžyssund havn 0900-0930 for Ă„ fylle drivstoff og vann. Koselig gjestehavn med dagligvarebutikk og resturant. God vind fra nord resten av dagen, 6-7 knop med bare 2/3 forseil. Mye bĂžlger, vind og god fart. Da vi skulle navigere oss inn mot RisĂžr fikk vi ikke start pĂ„ motoren, det ble smĂ„lig panikk og Sandra mĂ„tte styre skuta ut mot havet pĂ„ seil for Ă„ komme bort fra land, mens Daniel var klar for Ă„ ringe kystvakta for Ă„ bli hentet... Etter et par pust og nĂŠrmere tenking viste deg seg at vi hadde glemt motorkvelingsbryteren🙄 Urutt!! Deretter noe stressende innkjĂžring blant skjĂŠrene utfor RisĂžr, Sandra satt med hjertet i halsen mens Daniel mente han hadde full kontroll. Fikk akkurat lagt oss til som bĂ„t nr 3 utpĂ„ noen andre fĂžr pĂžsregn og tidenes tordenvĂŠr! Nyter nĂ„ et glass vin og kaffe under tak pĂ„ brygga!

SeilbÄt-surfing halve dagen i dag. Skikkelig med vÊr og vind, og skikkelig seiling. Vel inne i RisÞr var det selvfÞlgelig stappfullt av bÄter, mene tter litt sirkulering fant vi oss noen som bare lÄ to i bredden. Da var det bare Ä tydelig legge fram fendere og tau pÄ én side, samt hoie, fÄ kontakt og smile bredt til ytterste bÄt sÄnn at de har minst mulig grunn til Ä avvise deg. Ludo-triks fra fattern.

Tirsdag 10.07:

Start RisĂžr 0930 - slutt Grimstad 1630.

Hadde tilsynelatende god kontroll ut fra brygga i RisĂžr med hjelp av nabobĂ„ten, men alt gikk nesten til helvete pga et tau som hang seg fast pĂ„ vei ut! Som vanlig gikk det heldigvis bra! Turens til nĂ„ varmeste dag med badetĂžyvĂŠr og grei vind fĂžrste halvdel, nord for Arendal lĂžyet vinden og vi fikk altfor mye slag i seilene til Ă„ holde kurs - sĂ„ siste bit mot Grimstad ble tatt pĂ„ motor. Igjen flinke og hjelpsomme folk nĂ„r vi skulle legge til (hva skulle vi gjort uten de🙈) - en av naboene hjalp til og med til med jollen sin, atter en gang reddet! Turens fĂžrste ettermiddagsbad ved ankomst, deretter en kos ettermiddag med Ellen, Mads og tvillingene Mathias og Malena. SĂ„ fotball og etterhvert mer enn mye godt i glasset, deretter nattmat med wienerpĂžlser pĂ„ Nottos (tre i ett!) og dansing rundt i bĂ„ten😍

Onsdag 11.07:

Start 1345 - slutt 1800.

NordÞstlig vind og greie seilforhold de fÞrste timene, men vinden lÞyet utpÄ ettermiddagen og vi gikk pÄ motor siste timen. Fant en nydelig liten bukt i skjÊrgÄrden utenfor Lillesand/BrekkestÞ hvor vi la oss pÄ svai (anker). Her ble det bading, fajitas og VM-semifinale pÄ dekk.

Torsdag 12.07:

Egg-og-bacon-frokost fĂžr start 1130 - slutt 1730.

Vind fra sÞrvest og dÄrlig med seiling, derfor motorcruising langsmed skjÊrgÄrden Lillesand-Kristiansand-SÞgne. Parkerte bÄten i HÞllen, og overnatting pÄ hytte med Frode, Silje og Fredrik. Koselig!!

Fredag 13.07:

Start 1300, nordÞstlige vind og atter en dag med dÄrlige seileforhold, slutt BÄly ca 1930.

LĂžrdag hviledag pga 18 m/s vind rundt Lindesnes. Flott havn med butikker, strand, naturvernlandskap og villsau.

SĂžndag 15.07:

Start 0930 - slutt Sogndalstrand 1900.

Sandra kjÞrte oss ut fra havna i BÄly. Motor hele dagen, bare svak bris fra nordvest. Skummel innkjÞring til land, masse tÄke og land dukket plutselig opp da vi var noen fÄ meter fra. Hadde vÊrt meget risky uten kartplotter. Overnatting i Sogndalstrand, flott liten gjestehavn.

Her snakker vi ertesuppe deluxe. InnkjĂžringen til Sogndalstrand var rett fra det dype havet gjennom en «liten» glippe mellom klipper og et par andre Ăžyer – uten kartplotter eller i dĂ„rlig vĂŠr hadde det vĂŠrt helt umulig og sĂŠrdeles uansvarlig. Med 1 knops fart, sĂ„ Ă„ si stille hav og meget god kartplotter sĂ„ dukket land opp 15 m foran baugen, og da hadde jeg bare bommet med 5 m sĂ„ det var bare Ă„ justere litt for Ă„ komme innaskjĂŠrs. Passe bra puls her ja.

Mandag 16.07:

Start 0930 - slutt 2015.

Autopilot, trening, lesing, kos og chill. Laber bris fra sÞrÞst, lenset med 2-3 knops hastighet hele dagen. I havn i Obrestad, hÞy puls ved innkjÞring, dybdemÄler viste 1,4m pÄ det laveste. Bare sandbunn visste vi, sÄ ingen reell fare.

Tirsdag 17.07:

Start 0645 (!😳) for Ă„ rekke og kjĂžre ut av havn fĂžr lavvann.

Gikk heldigvis ikke pÄ grunn nÄ heller, og Daniel styrte skuta sikkert ut. Motor hele dagen. Tilbake i Stavanger og hjemmehavn ca 1530, hvor det ble en kjapp bÄtskrubb fÞr Bente hentet oss. Varmt og godt vÊr!

En vilt bra, og variert tur – seiling fra sted til sted er sykt mye mer givende enn ut og inn av Gandsfjorden, sĂ„ dette ga mersmak sĂ„ det holdt!