top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Norskekysten i en Maxi 108 | Vår/Sommer 2021

Oppdatert: 15. sep. 2021

Vi turte ikke å skrive noe om dette i forrige innlegg, men det forholdsvis hårete målet om å seile fra nord til sør ble gjennomført med brask og bram i mai/juni/juli. Vi fikk tak i en eldre, men godt vedlikeholdt, Maxi 108 36-fots seilbåt i Bodø, og kastet oss ut i det!! Sikkerhetsutstyr til Ask ble kjøpt inn i fleng, forumer/blogger ble lest om spedbarns-seiling og det ble pakket til den store gullmedaljen. Med 7 kolli og nærmere 150 kg bagasje fløy vi til Bodø den 26. mai, og 28. mai kastet vi loss. Turen ble planlagt oppom Lofoten da vi hadde satt av godt med tid, så de første dagene ble retningen satt nordover før vi krysset over Vestfjorden og seilte nedover langs Lofoten i et fantastiske sommervær.

Nå har vi allerede delt en god del om turen direkte på facebook-siden vår, lagd en 16 minutters (lang)film og, ikke minst, daglig Snappet og Instagrammet folk halvt ihjel, men skulle det være noen som fortsatt ikke er mettet på info om turen så kommer den ufiltrerte loggboka dag-for-dag her. Happy reading for de av dere som orker (og er gærne nok) til å begi dere i kast med detaljene - vi digger det! :)

28.05.2021, Bodø - Mannbøen, 15 nm, Sol, 7-8 m/s nordvestlig:

Avreise fra Bodø. God fart både på seil (ca 5kn) og motor(ca 7kn), innom den kjente Hovdestranda - strand/bukt mellom to holmer. Ask sine første timer i båt, sov godt og lenge til motordur, stroppet fast bilsete fungerte supert (hvertfall om knøtt kan godta å bruke solbriller). Sol og fint vær, men sur og kald vind! Flott start!

29.05.2021, Mannbøen - Brennsund, 15nm, Overskyet, Mild vestavind:

Andre dagen på tur, en fin seileøkt og veldig fin ankringsplass. Testet ut lettbåten, med alle mann på stranda. Fine forhold! (seilte 15 nm i går også)

30.05.2021, Brennsund - Brunsvær, 24 nm, Regn og overskyet, 8-9m/s nordvestlig:

Tøffet forbi Manshausen, Børge Ausland sin øy med glassbur, tok noen bilder av fiffen som kosa seg. Litt regn og surt store deler av turen, Sandra kjørte nesten på land fordi kartplotter ikke sto på «navigation». Kjørte forbi nydelig landskap på Steigen. Lå på svai i en fin bukt.

31.05.2021, Brunsvær - Skrova - Litlemolla, 30 nm, Overskyet og tåke, 8 m/s sørvestlig:

Første havkryssing, gikk veldig bra! Sandra var flink til å styre, og vi ble begge overrasket av en tankbåt i tåka. De kommer fort på!! På Skrova gikk vi en liten tur og var deretter i butikken, før vi gikk for motor en halvtime bort til Litlemolla. Nydelig plass - kalles med rette for "Lofotens Hawaii"!!

01.06.2021, Litlemolla - Svolvær, 5 nm, Sol og vindstille:

Gikk for motor inn til Svolvær. Bakket for første gang inn til brygga👍 Handlet, trente, dusjet og spiste rekesmørbrød på brygga til lunsj - kos!

02.06.2021, Svolvær - Ørsnesvika, 5 nm, Sol og vindstille:

På svai i nydelig bukt med fjell på alle sider. Solen skinner, varmt og mimosa på dekk. Reiste fra Svolvær tidlig ettermiddag, fin lita tur i formiddag hvor vi har sett skreihoder på tørk på hjeller (hodene selges til Nigeria!!)

03.06.2021, Ørsnesvika - Henningsvær , 5 nm, Sol og vindstille:

Tøffet inn til Henningsvær - rolig dag med lunsj ute, hentet SUP, silikonert luke, handlet og liten kveldstur til den berømte fotballbanen :)

04.06.2021, Henningsvær - Ure, 11 nm, Sol, 3-4 m/s nordlig:

Nesten vindstille kryssing av lite havstrekke, snirklet oss forbi Stamsund hvor Daniel følte seg hjemme :P Etter litt styr fant vi en ankerplass ved siden av noen teiner . Daniel fikk testet ny SUP og fikk flashet litt muskler for omverdenen. Han er deilig, men jeg tok for dårlige bilder av musklene hans🤷‍♀️

05.06.2021, Ure - Ballstad, 6 nm, Sol, 3m/s vestlig:

Kort tur på motor til Ballstad for påfyll av mat og diesel. Gikk en helt nydelig fjelltur - Nonstinden. Fikk også lurt oss til en dusj i en Rorbu. Trodde vi hadde betalt havneavgift, men fikk tilsnakk litt utpå ettermiddag av eier av havna - «det er vanlig å betale for seg når man ligger til havn og bruker strøm», viste seg at vi hadde betalt avgift i en annen havn via appen✌️😎

06.06.2021, Ballstad - Sandøya/Lamholmen, 18 nm, Sol og vindstille:

Fantastisk ankringsplass ved Sandøya, ikke langt fra Rambergstranda og Flakstad. Tok lettbåten i land til en nydelig kritthvit sandstrand. Sandra SUP`et, Daniel fridykket og kom stolt tilbake med 8 store skjell som vi fant ut var kuskjell. Viste seg dog at alle skjellene var tomme når vi skulle tilberede dem…

07.06.2021, Sandøya/Lamholmen - Sundstraumen - Reine - Sørvågen, 18 nm, Sol og stille, med noe lokal sterk vind:

Gikk under broer på 18m og gjennom Sundstraumen - med ganske mye strøm selvom vi gikk gjennom 20 min før høyvann. Merkelig? Prøvde å legge til flytebryggene i Reine i sterk lokal vind - på feil side. Ble altfor langt hopp for Sandra selv om Daniel ropte og skrek "hopp da, hopp da!!", og vi rotet det helt til andre gangen - ble mye ball, mens Ask satt nede og så på PuddingTV😀 Enden på visa ble å dra videre til Moskenes/Sørvågen - flott kommunal, stille brygge her. Gikk en liten tur opp på 250 moh, deretter butikken. Innholdsrik dag!!

08.06.2021, Sørvågen - Værøy, 25 nm, Sol, Overskyet og lite vind:

Måtte gå på motor hele turen til Værøy pga lite vind. Var litt frem og tilbake på Værøy om vi skulle ligge på anker eller i havn men bestemte oss til slutt for å gå i havn og så gå turen til Håen. Ifølge Daniel var det bare en kort innmarsj fra havnen til startpunkt for turen. Kort og kort Fru Blom, vi endte opp med nesten 14km totalt, men fytti for en fantastisk utsikt vi fikk!

09.06.2021, Værøy - Bodø, 50 nm, Sol, Nordøstlig 7-8 m/s ned mot 2-3 på ettermiddagen:

Krysset Vestfjorden for andre gang, nå mer enn dobbelt så langt som forrige gang! Meget god seilevind fram til ca Bliksvær hvor det ble motor resten av veien. 7,5 knop på bare seil i lengre perioder!! Alle klarte seg utmerket og vi hadde en flott havseilas✌️

11.06.2021, Bodø - Inndyr , 20 nm, Regn og overskyet, Skiftende, med lokalt sterk vind:

Sterk vind noen partier, gikk derfor kun på motor. Fikk turens første skikkelige regnskur, Daniel styrte skuta mens jeg og Ask satt tørt under tak. I havn i Inndyr hvor vi fant en lekeplass for Ask - husking var skikkelig poppis!

12.06.2021, Inndyr - Ørnes, 20 nm, Overskyet, Lite vind, men spredte sterke kast:

Litt lang og tung transportetappe til Ørnes. Overskyet og regn i lufta. Fant en lekeplass til Ask hvor han fikk kost seg litt. Ble liggende en dag værfast - Daniel jogget seg en tur, vi fikk tatt en treningsøkt og sett EM. Ask fornøyd med en dag med bare innendørskos.

14.06.2021, Ørnes - Halsa, 13 nm, Regn, lite vind, mye regn og bittelitt sol:

Gikk på motor i for det meste i øspøs regnvær - før det ble litt sol rett før vi kom til Halsa. Fin havn, der vi gikk en liten tur etter ankomst for deretter å ha middag og se på EM.

15.06.2021, Halsa - Selsøyvik, 22 nm, Regn, 5-6 m/s nordøstlig:

Endelig litt muligheter for å seile igjen. Seilte et par timer på rom slør, i litt regn og noe opphold. Flott havn i Selsøyvik - med blant annet en gammel landhandel.

16.06.2021, Selsøyvik - Lovund , 20 nm, Sol, Regn, Overskyet, 5 m/s sørlig:

Motvind, valgte derfor gå på motor hele turen. Endelig en dag med sol etter mye ruskevær. Hadde tenkt å gå opp på fjellet på Lovund, men innså litt uti turen at det gjerne ble litt for langt og bratt med Ask. Gikk derfor bare deler av stien til en nydelig liten piratbukt. Lovund var et skikkelig flott sted!

17.06.2021, Lovund - Sandnessjøen , 25 nm, Regn og overskyet, Svak bris imot hele turen:

Ingen seilvind og godt med regn i dag også! Ble en langt og dryg transportetappe til Sandnessjøen hvor vi fikk fylt på med mat, vin og ny bok og leke til Ask!😅

18.06.2021, Sandnessjøen - Tjøtta, 22 nm, Regn og overskyet, Sørlig bris til kuling rett i mot:

Tungrodd transportetappe i øs-pøs regnvær, og en god del bølger og vind midt i mot på slutten. Småheftig tur inn til Tjøtta, og «morsom» bryggeparkering🤙 Liten treningsøkt og dusj - digg!

19.06.2021, Tjøtta - Vega, 20 nm, Sol og overskyet, Sørlig bris:

Måtte tøffe på motor i dag også! Men endelig litt bedre vær og solgløtt innimellom. Måtte navigere noen av de smaleste strekkene vi har gjort til nå mellom alle småøyene og skjærene Vega består av! Lå på svai utforbi Sundvoll stranden. Tok lettbåt til land for å gå Vegatrappene, enkel og effektiv tur med god utsikt. Traff på en liten sel på vei over sundet, kul lettbåtøkt. Mye fugler på Vega. En flott og innholdsrik dag!

20.06.2021, Vega - Torghatten, 25 nm, Sol, Nordlig bris, til tider frisk:

Endelig litt seiling igjen! Fin seilevind mot Torget, og rundt opp langs Torghatten. Deretter tur til Torghatten - litt langdryg innmarsj på asfalt, men majestisk og kult hull i fjell. Herlig restemiddag! Fikk gjort litt silikonering på kvelden✌️

21.06.2021, Torghatten - Rørvik, 42 nm, Sol og overskyet, Vestavind og nordavind, til tider frisk bris:

Laaang transportetappe, men med en gøy seiletappe midt i. I havn i Rørvik.

22.06.2021, Rørvik - Utvorda, 18 nm, Sol, Mild nordlig bris:

Rolig koseetappe fra Rørvik for å finne en fin ankringsplass for litt SUPing, reker og kooos! Fikk handlet, dusjet og vasket litt båt før avreise.

23.06.2021, Utvorda - Hasvåg , 16 nm, Sol, Sørlig frisk bris:

Ble vekket av ankeralarm 0800. Etter å ha konstantert at det var falsk alarm la vi oss igjen for litt slumring. Syntes plutselig det blåste veldig opp og Daniel tok en titt på anker-app og oppdager at vi driver bort fra ankerplass! Full panikk, slutt på morgenkos, Ask plasseres i køya og skriker for full hals, vi nakne opp på dekk for hindre katastrofe. Heldigvis gjorde vinden at vi drev i riktig retning, bort fra grunnene, og vi kunne til slutt puste lettet ut. Ganske langt til grunnene, så ingen større fare, men en fryktelig brå start på en krevende dag med mye tung innaskjærs manøvrering av kaptein Solheim. Turte ikke nok en natt på svai og klarte etter gjentatte forsøk på legge til brygga i Hasvåg å gå på grunn (!!), men heldigvis myk sand og full gass + baugpropell fikk oss løs. For å toppe det hele var Hasvåg verdens mest gudsforlatte plass, uten mobildekning. Måtte slukke sorgene med en ankerdram på tross av at vi lå i havn. Bedre lykke i morgen!

24.06.2021, Hasvåg - Hognsand/Roan, 25 nm, Sol, regn og overskyet, 1-2m/s fra nordvest (bare bæsj, sier Daniel):

Prøvde på litt seiling, men fikk ikke mer enn 1.5-2kn fart. Daniel ble sinna. Fylte diesel i Sverrevågen (eller noe slikt). Fikk handlet mat, mens Ask lekte i gresset og gikk på brygga som vanlig!

25.06.2021, Hognsand/Roan - Lysøysund, 25 nm, Sol, Nordlig frisk bris:

Flott seiledag - og fint vær! Ble litt røff sjø når vi traff åpent hav, men det red vi godt av✌️ Seilte litt feil på slutten av dagen, måtte gå 45 min på motor - urutt. Fikk trent, dusjet, vasket og vasket klær - effektiv dag!!

26.06.2021, Lysøysund - Garten, 24 nm, Sol, Nordlig frisk bris:

Seilte en god del i dag også. Passerte Kjeungen Fyr, et kjent landemerke i dette området. Passerte også Norges største sammenhengede fjære/grundtvannsområde, Grandefjæra utenfor Ørland flystasjon. Seiler til slipp i morgen på Hitra.

27.06.2021, Garten - Singsholmen/Hitra, 18 nm, Regn og overskyet, Vestlig frisk bris:

Lite effektiv kryssing over fjorden, men artig læll! Båt klargjort for slipp og bytte av gjennomføringer i morgen.

29.06.2021, Singsholmen/Hitra - Smøla, 45 nm, Sol og overskyet, Nordøstlig frisk bris:

Fikk ladet batteriene på hotell i Fillan i går mens båt var på slipp. Planla ikke langtur i dag, men innså da vi skulle finne havn for kvelden at det ikke var en eneste gjestehavn langs Hitra. Pga litt mye vind meldt i natt bestemte vi oss derfor for å gå helt til neste gjestehavn - på Smøla. Nydelig ettermiddagsseilas på lens, autopilot og EM-kamp på Daniel på dekk, mens jeg og Ask var nede og spiste kvelds, leste og koste oss før leggetid.

30.06.2021, Smøla - Kristiansund, 22 nm, Sol, Nordøstlig liten kuling:

Ganske mye vind i dag - skulle ønske brua over til Smøla var litt høyere, måtte gå halvannen motortime nordover før vi kunne lense oss nedover mot Kristiansund. Ble litt mye vind rett før anløp Kristiansund, litt i overkant artig (skulle egentlig til Grip, men droppet det pga vind og forhold). Flott opphold i byen - fin innseiling og fin by!

01.07.2021, Kristiansund - Hustadvika, 20 nm, Sol, Nordøstlig bris:

Skulle være varmeste dagen på lenge, men var surt ute på sjøen. Tenkte å ligge på svai, men var for mye urolig sjø og skiftende vind - gikk inn en litt sketchty led til en litt sketchty brygge. Fikk ligge gratis da. Kom noen trøndere i en Hunter senere og la seg nedvinds på brygga, måtte ut å hjelpe i sokkelesten - fikk flis, igjen. Ask koste seg på gressplenen på ettermiddagen og formiddagen før avreise😀

02.07.2021, Hustadvika - Midsund, 30 nm, Sol, Sørvestlig bris:

Gikk forbi den såkalte Hustadvika, et noe utsatt havstrekke med mange gamle skipsforlis på samvittigheten. Fin seilevind, og jeg gikk naturligvis litt for langt ut enn nødvendig. Sandra ikke helt fornøyd.. Ble en lang dag, og da vi kom inn til Midsund var det ikke plass annet enn utpå en cabincruiser som tydelig ikke ville ha oss der. Vi gjorde vår standard "kindly, but no choice" approach, men teppet gikk ned et øyeblikk og jeg gasset istedenfor å bakke. Stoppet kanskje 50 cm fra båten i front, og hele brygga holdt pusten. Jeg latet bare som ingenting, mens hjertet hoppa nesten ut av brystet :O

03.07.2021, Midsund - Ålesund , 20 nm, Sol og vindstille :

Startet dagen med en nydelig tur opp Midsundtrappene til Midsundhornet i perfekt sommertemperatur. Fantastisk utsikt for relativt lav innsats! Fikk en liten støkk da vi dro og det ikke kom kjølevann - fant ut at lokk til kjølevannsfilter ikke var skrudd godt nok igjen etter rens av filter, noe som resulterte i at impeller kun sugde inn luft! Ble en fin tur til Ålesund i nydelig sommervær.

05.07.2021, Ålesund - Måløy , 55 nm, Sol og svært lite vind hele dagen:

Pga «perfekte» forhold bestemte vi oss for å ta en lang dag for å komme oss rundt Stad i best mulig vær. Flotte forhold, lite bølger, men desverre også lite vind - derav mye motor. Daniel kunne stå på dekk i T-skjorte hele dagen, Ask har også vært helt sjef og kost seg i varmen i bare body.

06.07.2021, Måløy - Florø, 30 nm, Sol, Sørlig mild bris rett i mot:

Litt transportetappe inne i trange fjorder, men stilig å se Hornelen på Bremanger fra vannet. Kunne tenkt oss å gå den fjellturen en dag. Planen var opprinnelig å ligge på svai nærme Florø, men det var altfor dypt de stedene vi vurderte. Endte opp i Florø på en flott gjestebrygge, etter enda en lang, men solrik dag. Vasket klær.

07.07.2021, Florø - Askvoll, 20 nm, Regn, Sørlig skiftende vind og noe tordenvær tidlig på dagen:

Ble overrasket av lokalt tordenvær bare 30 minutter etter å ha kastet loss fra Florø. Snudde dermed på hælen og tøffet tilbake til Florø, for deretter å startet turen på nytt når vi så at tordenværet passerte både oss og Florø. Resten av dagen var det stort sett greit vær, men en god del vind rett i fleisen så enda en dag uten seiling. Våre "bekjente" trøndere i Hunteren tok oss igjen rett før Askvoll - artig! I Askvoll ble vi i to dager grunnet stor fare for tordenvær dagen etter - dette var èn dag for mye. Askvoll var et meeget kjedelig sted. Ble mye tid til trening, dusjing, klesvask, båtvask og EM på tv'en.

09.07.2021, Askvoll - Eivindvik, 25 nm, Regn og overskyet, Vestlig fin bris:

Transportetappe til Eivindvik for å treffe family Fasteland. Slapp unna lyn og torden, fikk seila litt over Sognefjorden😁

11.07.2021, Eivindvik - Feste, 25 nm, Sol og svært lite vind:

Motorkjøring så og si hele dagen, gjennom mange kule, smale leder. Noen strømnings-partier, men lite vind og flott vær.

12.07.2021, Feste - Bergen, 22 nm, Sol og lite vind:

Transportetappe ned til Bergen. Kul passasje gjennom Alversund og Alverstraumen. 3-4 knops strøm i mot, litt spennende akkurat da det sto på som verst😬 Møtte Mathias på Zachariasbryggen - koselig! Deretter kjørte Andrea oss til Åsane og på besøk til «de gamle». Veldig hyggelig!!

13.07.2021, Bergen - Kolbeinshamn, 25 nm, Sol og lite vind:

Fin og varm tur fra Bergen til Kolbeinshamn på Storebø - en skikkelig Kjuttaviga-havn med smal og grunn innseiling, men lunt og stilig inne. Liten treningsøkt + dusjing før middag!

14.07.2021, Kolbeinshamn - Slettene uthavn, 30 nm, Sol, Sørlig bris:

Fin transportetappe fra «piratbukta» til Slettene, forbi Fitjar og over Bømlafjorden. Motor hele dagen med svak vind rett i mot. Planen var å ligge på svai igjen, lenge siden sist, men ankervinsjen fungerte selvfølgelig ikke når vi hadde tenkt å kaste anker. Daniel som hadde switchet en bryter som ikke skulle røres da han feilsøkte baugthrusteren🤷🏼‍♂️ Easy fix, og hell i uhell, da vi fant den mye finere «Slettene friluftsområde» naturhavn litt lenger sør. Badet og padlet i land med Ask😍

15.07.2021, Slettene uthavn - Haugesund , 17 nm, Regn, Nordlige frisk bris:

Det var meldt forholdsvis sterk nordlige vind utpå ettermiddagen, og siden vi skulle passere det utsatte strekket «Sletta»/«Slettene» så begynte vi allerede kl 0800. Da fikk vi flotte 8-10 m/s bakfra og lenset oss ned til Haugesund på null komma niks. Var i Haugesund allerede 1130, og brukte resten av dagen på byvandring, trening, chilling og, ikke minst, herlig sosialisering og reker med Mia👏☀️

16.07.2021, Haugesund-Stavanger, 40 nm, Sol, Nordvestlig frisk bris, til tider liten kuling:

Herlig avslutning på turen - flott lense/romslør-vind store deler av Haugalandfjorden og Boknafjorden. Fløy lavt over vannet til tider, i mer enn 7 knop🤘 Startet ganske tidlig da vi skulle seile nærmere 40 nm, men det gikk radig og vi bruke bare 7ish timer. Ble hentet i hjemmehavn av Bente, og plutselig var turen over! Nok et eventyr i beltet!!😀😀

Og så var turen plutselig over! Totalt ble det 49 dager på tur og "eksakt" 1000 nm total distanse (hvertfall iflg. loggboka), dvs. 1852 km. Av disse 49 dagene ble nesten eksakt 9 dager brukt "i bevegelse", dvs. utenfor havn eller på anker, og av av disse 9 dagene ble hele 6 av de brukt på motor, noe som tilsvarer en motorandel på hele 66,7 %. Det høres mye ut, og man skulle tro at vi helst skulle hatt motorbåt? Men etter å ha lest litt om andre langturer med familie-seilbåter i kosemodus så er det ganske vanlig. Det er dessverre litt for sjelden at vinden er helt optimal, og med de drivstoffgjerrige evighetsmaskinene som ofte sitter i litt større seilbåter, så kan man like gjerne gå på motor og spare litt tid istedenfor å krysse frem og tilbake hele dagen. Seilbåtens innvendig plass, sjødyktighet, "value" og status kan uansett ikke sammenlignes med en motorbåt i våre øyne. Så får vi heller spare den hardbarka seilinga til den dagen vi skal krysse større hav😬😁