top of page
Sandra Blikeng

Magisk roadtrip på saga-øya | The Ring Road, Island

Oppdatert: 15. jul. 2019

Som et lite avbrekk for Daniel midt i det siste eksamenskjøret hadde vi bestemt oss for et lite eventyr til Island i slutten av juni 2017. Billettprisene med Iceland Air fra København var ganske rimelige, så jeg reiste til København dagen i forveien, og tidlig søndags morgen satt vi på flyet opp til saga-øya.

Målet for turen var ganske klart; Ringroad 1- En 6 dagers roadtrip på 1332km gjennom et magisk vulkansk landskap med boblende geotermiske kilder, svarte strender, glitrende regnbuer, bratte fjell og fantastiske fosser.

Vi hadde på forhånd leid en liten camper-van, og her hadde vi alt vi trengte for en uke på veien; dobbeltseng, stormkjøkken, kjølebag, batteridrevet varme i bilen og det mest essensielle vi trengte av kjøkkenutstyr. Soveposer hadde vi tatt med oss fra Norge.

Jeg anbefaler alle som planlegger en slik tur å gjøre litt research på forhånd og plukke ut enkelte ting man ønsker å se slik at man løst kan planlegge turen rundt dette. I forkant av turen var dette utgangspunktet for vårt «Ring road eventyr», med ikke mindre en 34 stopp plottet inn i «My maps»-funksjonen til google:

Island tok imot oss med strålende sol og vi satte avgårde på vei til første stopp Seljalandsfoss, et 60 meters fossefall med muligheter for å gå bak fossen. Turen gikk så videre til Skógafoss, en massiv foss med fargerike regnbuer som danset i vanndråpene fra fossen. Her kunne man også gå opp en lang tretrapp til et utsiktspunkt på toppen av fossen.

Vi fortsatte turen østover på Ring Road 1 mot den svarte sandstranden Sólheimasandur. Her finner man et av Islands mest ikoniske fotograferingssteder - et forlatt amrikansk flyvrak fra 1973. Vraket ligger en ca 4km gåtur fra parkeringen, og var en stor kontrast til det frodige grønne landskapet vi hadde besøkt sålangt.

Turen gikk så videre til Reynisdrangar. I 1991 ble denne stranden ranket som en av de vakreste ”ikke-tropiske” strendene i verden, og det med god grunn - svart finmalt sand, fascinerende steinformasjoner og grotter, og små klipper av basalt som stakk opp av det isblå havet i området utenfor stranden ble en magisk avslutning på en innholdsrik dag.

Neste dag gikk turen videre til Vatnajökull nasjonalpark . Fra parkeringsplassen ved Skaftafell besøkssenter var det flere turmuligheter, og vi bestemte oss for å gå en rundtur via Svartifoss og videre til et utsiktspunkt over Vatnajökull. Isbreen er rangert som Europas tredje største, og dekker hele 8 % av Island.

Dagens neste stopp var Jökulsárlón. Her flyter store blokker av is fra isbreen rundt i lagunen før de finner veien ut i havet. Et fascinerende syn og vel verdt et stopp langs veien!

Etter en god del kjøring med småstopp langs veien gjennom sørvest-delen av ring road 1, beveget vi oss dag 3 opp til den nord-østlige delen av Island. Island er kjent for sine fantastiske fosser, men neste stopp på listen, Dettifoss var uten tvil den mest imponerende av de alle. Denne massive fossen er 100m bred og har en gjennomsnittlig vannstrøm på hele 200m3 pr sekund, og går ikke uten grunn under kallenavnet «The Beast». Tåken fra fossen er synlig fra flere mils avstand, og det er bare å kle seg i vantette klær når fossen skal utforskes - for her blir du våt!

En liten times kjøretur fra Dettifoss kom vi til Hverir, et surrealistisk geotermisk område med svovelholdig damp som sprutet opp fra bakken, store sprekker i det oransje fjellet, og boblende blå-grå gjørmebassenger. Dette føltes nesten som å være på en annen planet, og vil si dette er en «must see» langs ring road 1.

Dag 1 på Island valgte vi å kjøre rett forbi turistmagneten «The Blue Lagoon», og vi valgte derfor nå å stoppe på den mindre kjente «Myvatn Natural Baths». Som alt annet på Island var prisen for inngang relativt stiv (ca 350 kr pr pers), men etter noen dager med camping var dette litt etterlengtet luksus.

Området rundt Myvatn byr på mange flotte opplevelser, men den beskyttede naturen gjorde det desto vanskeligere å finne en plass å campe for natten, og vi måtte til slutt krype til korset og ta inn på en campingplass i nærheten av Dimmuborgir.

Neste morgen utforsket vi nevnte Dimmuborgir nærmere, før vi kjørte innom Godafoss - muligens den vakreste fossen på turen med krystallblått vann som glitret i solen. Som en motsetning til Dettifoss går denne under kallenavnet – «The Beauty»

Da vi nådde vestsiden av Island valgte vi å kjøre av ringroad 1 og inn på Snæfellsnes-halvøyen hvor første stopp ble Kirkjufell. Jeg hadde lest at det var mulig å gå opp til toppen av dette 463 m høye fjellet og det måtte selvfølgelig testes ut! Det var en fin, men luftig tur, og ved flere av de bratteste partiene mot slutten av turen var det tau man måtte klatre i for å komme videre. Et lite adrenalinkick og absolutt å anbefale!

Videre dro vi innom Rauðfeldsgjá – en lang dyp kløft hvor man kan gå innover i fjellet. Dagen ble avsluttet i en bitteliten naturlig varm kilde – Landbrotalaug, denne må man lete frem selv, og er dere heldige slik vi var er det ikke andre mennesker der, det er nemlig ikke plass til mer enn to personer i den lille kulpen.

Siste helgen ble avsluttet i Reykjavik hvor vi traff familien til Daniel, fikk kost oss skikkelig i luksus-leilighet med boblebad, og så blant annet Geysirer langs dagsturen ”The Golden Circle”.

Planlegger dere en tur til Island anbefaler jeg på det sterkeste at dere leier en bil og kjører rundt slik vi gjorde for å få oppleve mest mulig av dette fascinerende landet. Alt i alt en fantastisk tur med store kontraster i natur og landskap, og camping under midnattsol med prosecco og nydelig mat på engangsgrill og stormkjøkken.