top of page
  • Forfatterens bildeDaniel Aleksander Solheim

Roadtrippin' Norge på langs | Lofoten, Helgeland, Nordmøre

Oppdatert: 15. jul. 2019

Et langt år med pendling frem og tilbake fra København er endelig over, Daniel har fullført MBA’en og vi skal endelig ha en etterlengtet 2 ukers ferie sammen. Feriedestinasjon; Norge.

Målet for turen var å kjøre fra Oslo til Lofoten via Sverige, for å så kjøre Helgelandskysten og Nordvestlandet sørover tilbake til Oslo. Som alltids når man skal feriere i vårt kjære land er været et sjansespill, og man må være forberedt på alle årstider iløpet av en dag. Værvarselet for Lofoten de første dagene av ferien var heller trist, og vi bestemte oss derfor for å tilbringe et par dager i Midt-Norge før vi begynte den lange kjøreturen nordover.

Første etappe gikk til den lille bygda Eresfjord i Møre og Romsdal. Her kjørte vi til Storstølen og satt opp telt for natten - dette var også startpunkt for neste dags utflukt, Skjorta 1711 moh. Vi våknet til strålende sol, og fikk en nydelig tur i perfekt norsk sen-sommervær. Etterhvert som vi vant høydemeter åpenbarte det seg en helt fantastisk utsikt, noe som veide opp for en noe kjedelig siste stigning mot toppen gjennom det som til tider føltes som en uendelig steinrøys. Man føler seg liten i slikt terreng og kan ikke annet en å beundre synet av spisse fjell og fjorder så langt øyet kan se. Nok en fantastisk topp i Romsdal, og jeg anbefaler å ta turen dersom en er i området.

Neste dag gikk turen mot Innerdalen. Dette er Norges første landskapsvernområde, og det er ikke uten grunn at denne dalen av mange omtales som «Norges vakreste fjelldal». Dalen er som tatt ut fra en nasjonalromantisk billedbok hvor det 1394 meter høye Innerdalstårnet ruver over grønne dalsletter, en liten seter og krystallklart vann, og hvor bekker og småelver kaster seg ned fra fjellsidene. Vi satt oss ned på tunet på Renndølsætra og nøt en kopp kaffe og verdens beste vafler med hjemmelaget solbærsyltetøy og egenprodusert seterrømme.

Det var nå på tide å starte ferden mot Lofoten og vi hadde en lang førsteetappe med kjøring som gikk til litt utenfor Jokkmokk, rett nord for Polarsirkelen. Vi fant oss en liten rasteplass ved et vann hvor vi i skumringen satte opp teltet og fikk tent opp en engangsgrill, og midt under middagen begynte plutselig et nydelig nordlys å danse over hodene våre, det er vel ikke mulig å få bedre middagsforhold? :)

Neste dag kjørte vi opp til Kiruna og videre over til Norge igjen hvor værgudene ønsket oss velkommen med pøsregn og storm. Vi tok inn på en campinghytte i Tengelfjord i ly av vær og vind, og etter noen dager i telt var det deilig med en etterlengtet dusj og tak over hodet. Vi var endelig klare for å utforske Lofoten, og gårsdagens storm hadde stilnet. Dagens første stopp var ikoniske Svolværgeita hvor vi sammen med en gjeng andre turister begynte den lille stigningen oppover fjellsiden. Et lite stykke oppe delte stien seg i to, og vi gikk til venstre og videre opp mot geita hvor vi hadde flott utsikt utover Svolvær og havet. En kort og forhåndsvis enkel tur, men et «must» når man er i området.

Videre kjørte vi til Unstad, hvor Daniel hadde store planer om å få leid seg et surfebrett og få testet ut forholdene på en av landets mest kjente surfestrender. Grunnet lite bølger ble det dessverre ikke noe av surfing og vi kjørte heller videre til en ny strand – Haukland. Her var det helt nydelig – kritthvit sand, mektige spisse fjellformasjoner og turkis hav. Vi vurderte å overnatte på Haukland, men da det var en del turister her som allerede hadde slått opp telt for natten kjørte vi videre et par hundre meter til nabostranden Uttakleiv, noe vi absolutt ikke angret på. På Uttakleiv betalte vi en liten slant via Vipps for å få slå opp telt, og det var både vann, toalett, bålplasser og bord vi kunne benytte oss av.

Neste planlagte stopp var Ryten 543moh. Turen opp gikk langs en god sti ca 1 km vest fra Fredvang camping, med nydelig utsikt ut mot havet og med bratte fjellsider rundt. Denne turen er kjent for sitt utkikkspunkt mot "paradis-stranden" Kvalvika. Fra toppen valgte vi å gå videre til et av nabofjellene istedenfor å gå den vanlige veien ned. Vi mistet stien noen ganger og måtte kløne litt for å komme oss ned, men med fantastisk utsikt, natur, molter og nydelig vær viste Lofoten seg fra sin beste side og vi fikk en tur jeg sent vil glemme. Det var nå på tide å komme seg sørover mot Helgelandskysten og neste morgen tok vi ferge fra Moskenes til Bodø.

Som et lite avbrekk i kjøringen bestemte vi oss for å gå opp Fykantrappa i Glomfjord. Denne 100 år gamle trappen i tre ble originalt brukt av rallarene og er et av Europas best bevarte trappeanlegg. Med sine 1129 trappetrinn og 300 høydemeter ble dette mildt sagt en luftig opplevelse hvor både jeg og Daniel fikk kjenne litt på høydeskrekken. Vi kjørte videre forbi Saltstraumen og Svartisen, og overnattet i nærheten av Nesna hvor vi neste dag skulle ta ferge over til den lille øya Tomma.

Tomma ligger Tomskjelven 922moh. Turen opp gikk forbi det vakre Forlandsvatnet og videre opp den bratte ryggen mot Tomskjelven. Over oss sirklet det flere majestetiske ørner og belønningen da vi nådde toppen var panoramautsikt over alle Helgelands fjell og skjærgård. En fantastisk tur som absolutt kan anbefales.

Neste dag ble det en god kjøreetappe sørover mot Namsskogan hvor vi testet fiske i flere elver og vann. Uten en eneste fisk på kroken dro vi til slutt til Millavatnet hvor vi bestemte oss for å fiske litt til og campe for natten. Her var det både tarp, bålgrill og toalett, og vi fikk en nydelig kveld med god vin og fisk stekt på bålet. Neste morgen våknet vi varme og gode i soveposene våre til rosa himmel og tidenes soloppgang – å sove ute er skikkelig digg!

Fra Namsskogan hadde vi en relativt lang kjøreetappe til Dovrefjell hvor Daniel sin familie har en nydelig liten hytte – her ble neste dag tilbrakt med «gerilja»-elvefiske og tur, før vi kjørte videre til min families hytte i Valdres for en siste overnatting før turen endte tilbake igjen i Oslo. Etter nærmere to ukers roadtrip, 3900 km og mye turer og overnattinger ute og i telt var det deilig å tilbringe den siste helgen med Volbeat-konsert, Les Miserables på folketeateret, uteservering og restaurant-besøk. Alt i alt en perfekt ferie!