top of page
  • Sandra Blikeng

Kontrastenes land | Sør-Afrika

Oppdatert: 23. des. 2019

Nytt land, nytt kontinent og nye eventyr. Trendy byliv, høyreiste fjell, gyllent steppelandskap, eksotiske safariopplevelser, dramatiske kystlinjer - og ikke minst et eldorado for naturelskere. Sør-Afrika og en 2-ukers roadtrip gjennom ”The Garden Route” var virkelig noe vi hadde sett frem til lenge.

Innflygingen til Cape Town ble nydelig, med turkisblått hav, bratte fjell og grønne åser i alle retninger. De første nettene skulle tilbringes på et fantastisk lite boutique hotell med jacuzzi på takterrassen og hvor en flaske vin sto og ventet på oss på rommet når vi kom – her var det bare å ta fatt på ferien!

Den første ettermiddagen ble brukt til å ta fatt på området i nærheten av hotellet og vi sightseet litt i Long-, Kloof- og Bree Street og den flotte parken “The Company’s Garden”. Dette området er kjent som hipsterstrøket i Cape Town med masse restauranter, barer og lokale som henger i gatene. Litt tilfeldig havnet vi på restauranten Thali som endte med å bli det beste måltidet vi hadde hele turen. Her hadde de ett valg - en sharing-meny som besto av en haug indiske retter som smakte helt himmelsk.

Vi ble fort møtt av realiteten i Sør-Afrika - nemlig tiggere på hvert ett gatehjørne, men også vennlige afrikanere i fillete klær som stoppet oss for å selge oss småting, eller gjerne ville hjelpe oss over veien i de kaotiske kryssene mot en liten slant penger. Livet i Sør-Afrika er for mange på sitt mest urettferdige, og mange lever i ekstrem fattigdom hvor de ikke har stort annet en drøm om et bedre liv.

Cape Towns berømte Victoria & Alfred Waterfront ligger utrolig vakkert til under Table Mountain, og ble en stor kontrast fra gårsdagen. Her var vi omgitt av eksklusive butikker og restauranter, og med boder, gatemusikanter og tusenvis av turister. Det oset av ferie, og det problemfylte Afrika synes nærmest å forsvinne i det som minnet mer om en søreuropeisk havneby.

Etter et besøk på det storslagne Zeitz Museum of Contemporary Art Africa gjorde vi som så mange andre turister og stålsatte oss for en kjøretur med en av de røde ”hop-on hop-off” bussene. Kanskje ikke det man skryter mest av å ha gjort, men det ble en ypperlig måte å se mest mulig av byen på, og vi fikk blant annet besøkt den nydelige Kirstenbosch National Botanical Garden som ligger under foten av Table Mountain. Her var naturen helt nydelig, med utsikt til fjellene rundt og havet under, vel verdt et besøk!

Etter litt byliv var begge klare for å starte road-trip'en, og turen startet med fjellpasset Chapman’s Peak Drive ned mot Kapp det gode håp. På Kapp det gode håp ble vi møtt av lange køer og stive priser for å komme inn i nasjonalparken, men etter en times venting kom vi inn og fikk gått oss en tur – dog blant utallige andre turister, men med flott natur og bratte åser som stupte ned i det ugjestmilde havet og bølgene langt der nede.

Jeg var i ekstase over vår neste lokasjon - nemlg Boulders Bay som er mest kjent for sin pingvinkoloni på over 3000 pingviner. I 1910 da pingvinene først kom hit var det estimert at kolonien besto av om lag 500 000 individer, dessverre har kommersielt fiske, havforurensning og ødeleggelse av habitater ført til en drastisk nedgang, og området er i dag fredet og en del av the Table Mountain National Park Marine Protected Area. Overalt var det søte små pingviner, og jeg mistenker at Daniel synes det var morsommere å se på meg springe rundt og prøve å ta selfie med en av dem enn selve dyrene i seg selv.

Franschhoek Valley ble et av mange høydepunkter - en nydelig grønn dal med lange vinranker så langt øyet kunne se, omkranset av de vakre, spisse Sør-Afrikanske fjellene. Her tok vi en ”Wine tram” – et genialt ”Hop-on hop-off” vintog-konsept som tok oss fra vingård til vingård hvor vi fikk smake på fantastiske viner, skinker, oster og annen mat, som nådde sitt høydepunkt på vingården Babylonstoren. Gården er 100% selvforsynt, og alt vi fikk servert var fra egen hage. Det er ikke uten grunn Franschhoek plassen blir kalt ”The Gourmet Capital of South Africa".

Fra Franschhoek gikk turen videre til den lille hvalbyen Hermanus og derfra til Cape L’Agulhas – den faktiske sørspissen av Afrika (vi trodde som mange andre at Kapp det gode håp var sydspissen). Her møttes Det indiske hav og Atlanterhavet på en nydelig strand med spisse sagblad-formede steinformasjoner, mektige bølger og sterk vind. Selv om det i oktober er vår i Sør-Afrika gjør kystklimaet det kaldt, og ullgenser og vindjakke ble brukt minst like mye som søte sommerkjoler og shorts iløpet av turen.

Litt innover i landet besøkte vi Oudtshoorn og de mektige Cangoo Caves, og tok en til tider skremmende kjøretur opp Swartberg Pass som ligger på 1583moh. Her var det bare en hullete, smal og bratt vei som skilte oss fra lange stup nedover i dalen, men vi ble belønnet med et lite adrenalinrush og en fantastisk utsikt!

Det var først nå den egentlige “Garden Route” startet, og vi forsto fort hvor navnet kom fra. På veien til Wilderness forandret landskapet seg fort og ble mye grønnere, med dype skoger, elver og innsjøer. Her leide vi oss en kano og tok turen opp elven til Touw River Waterfall. Vi kjørte så videre mot Knysna hvor vi stoppet på Buffalos Bay - den kanskje vakreste stranden vi besøkte på hele turen, og som vi hadde så og si for oss selv. En nydelig dag ble avsluttet med en vakker solnedgang fra “The Heads”, et utkikkspunkt over Knysnas lagune og klipper.

Sør-Afrika er blant landene i verden med aller størst artsmangfold. Landet har mer enn 20 nasjonalparker og reservater for å beskytte det rike dyrelivet mot jegere og menneskelig påvirkning. Flere plasser langs veiene møtte vi på både bavianer, struts og andre dyr. Vi besøkte også Knysna Elephant Park og Monkeyland – begge naturreservater som tar imot dyr som ikke kan leve i naturen av ulike årsaker – tidligere sirkus-dyr, husdyr, og foreldreløse dyr som de igjen gir muligheten til å leve i sitt naturlige habitat, og hvor flere av dyrene lærer seg å overleve alene, og kan plasseres ut i naturen igjen. På hvalsafari fikk vi fort oppleve at dyrelivet i Sør-Afrika er like rikt i havet som på land, med masse delfiner som svømte langs båten, nysgjerrige seler som tittet opp av det turkise havet, og hvaler som blåste små geysirer av vann før de dukket ned i dypet igjen.

Robberg Peninsula hike er absolutt en nydelig tur i skiftende landskap rundt Robberg-halvøya litt utenfor Plettenberg Bay. Her klatret vi opp og ned den steinete kystlinjen, møtte på gigantiske gresshopper og gekkoer, passerte en stor sel-koloni, og vandret på en annen mindre halvøy dekket av sand før vi kom ned til en flott bortgjemt strand hvor vi spiste lunch. Et absolutt must å gjøre om man er i dette området, og kanskje den fineste naturopplevelsen vi hadde. I Plettenberg fikk vi oss også et fantastisk måltid med blant annet viltkjøtt og nydelig fersk tunfisk på den lille lokale restauranten Nguni som igjen kan anbefales på det sterkeste.

Turens skikkelige adrenalinkick ble også et stort høydepunkt, nemlig verdens høyeste kommersielle strikkhopp fra Bloukrans Bridge. Jeg var livredd før selve hoppet, mens Daniel forholdt seg rolig som alltid og kom med velmenende råd før hoppet. Etter nøye veiing og diverse sjekker startet vi med en rolig zipline ut til selve hopp-punktet på broen. Her var det full “partystemning” med høy musikk og ansatte som danset rundt og gjorde alt de kunne for å berolige den nervøse gjengen med hoppere. Jeg var nummer 2 til å hoppe, Daniel nummer 3. Herifra var det ingen vei tilbake, og følelsen av å stå med tærne utenfor broen mens det ble telt ned og du ventet på å kaste deg utfor broen var helt ubeskrivelig. 3, 2, 1, BUNGYYY….! For en opplevelse! Smilende og fulle av adrenalin dro vi videre mot Port Elizabeth hvor et nytt høydepunkt sto for tur, nemlig safari.

Safarien ble en opplevelse over all forventning. I en svær, åpen Landcruiser kjørte vi rundt i det store reservatet, og fikk se dyremangfold av typen antiloper, giraffer, elefanter, sebraer, flodhest, aper, nesehorn og løver helt til solen gikk ned bak fjellene i en fantastisk solnedgang som farget himmelen like rød som slettene rundt oss. Dagen ble avsluttet med en nydelig middag tilberedt under et stort åpent ildsted inne på reservatet, samt en liten nattsafari på hjemturen hvor vi lyste etter dyr under den glitrende stjernehimmelen på veien hjem.

“All good things must come to an end” - også en ferie som gjerne kunne ha vart et par uker til. De to siste dagene ble benyttet tilbake i Cape Town, nærmere bestemt Camps Bay med litt strand-luksus, god mat og en gondol-tur opp til Table Mountain.

Det kan ikke sies noe annet enn at Sør Afrika er en fantastisk reisemål, med storslått og varierende natur, magiske fjell, spennende dyreliv, nydelige langstrakte strender, mangfoldige aktiviteter og utrolig mye god mat og drikke. Likevel reiser man rundt med en bismak i munnen. Mange kaller Sør-Afrika for kontrastenes land, og det er ikke uten grunn.

På tross av at landet er en av Afrikas største økonomier, gjør arven fra apartheid-tiden at mange afrikanere fremdeles lever i ekstrem fattigdom. De offisielle tallene for arbeidsledighet i landet er på 29 %, og det sies at de uoffisielle tallene er langt høyere.

I to fantastiske uker har vi vandret rundt i alt fra slitte strøk til livlige gater og oppbygde bydeler som oser luksus, sett utallige overdådige villaer med høye piggtrådgjerder, vakthunder og overvåkingskameraer og opplevd noe av det beste verden har å by på av natur, vin-områder, arkitektur, kunst og dyreliv. Samtidig har vi også møtt på mangfoldige tiggere og hjemløse, og kjørt forbi gigantiske områder med townships hvor mennesker bor tett i tett i små skur så langt øyet kan se, hvor kriminalitetsstatistikken er skyhøy, og hvor hver dag er en kamp for å overleve for de mange millionene som lever slik. Man blir trist og sint av å tenke på den grusomme og urettferdige historien dette landet har, og av å se hvor lang vei Sør-Afrika fremdeles har igjen.

Sør Afrika er altså ikke bare et eventyr-reisemål, men det er ingenting som er mer lærerikt og viktig enn å reise, og selv oppleve og se den verden og de skjebner våre medmennesker lever i. Man kan ikke annet enn å reflektere rundt hvor ekstremt privilegerte vi er, kanskje spesielt i disse tider hvor det kan se ut til at mange har glemt hva store skiller mellom mennesker kan medføre.

Se turfilm fra oppholdet vårt HER.